Oppas
   
 
  
  Inschrijven    |    Wachtwoord vergeten?
Oppas
Home Zoekertjes Verzekering Oppassers Contact Taxistop
Je bent hier: Woningoppas  »  Oppasvragers  ยป  FAQ
 

FAQ

  1. Wat houdt Woningoppas in?

    Oppassers (alleenstaanden, koppels, kleine gezinnen, enz..) dragen zorg voor de woning en huisdieren van andere mensen tijdens hun afwezigheid. Op deze wijze genieten de oppassers van voordelige vakanties en kunnen de oppasvragers met een gerust gemoed vertrekken.

  2. Hoe gaat Woningoppas te werk ?

    Woningoppassers en –oppasvragers (gedomicilieerd in België of Luxemburg) registreren zich bij ons om hun profiel te laten opnemen in onze database. Hun profiel kan door honderden oppassers/oppasvragers bekeken worden via onze site. Geïnteresseerden in een aanbieding, kunnen onmiddellijk hierop ingaan via onze interne, beveiligde mailservice of telefonisch. Enkel geregistreerde leden kunnen de contactgegevens van oppassers/oppasvragers inkijken.

  3. En de prijs ?

    • 72,50 € voor de oppasvragers (60 € registratiekosten + 12,50 € Taxistop lidmaatschap)
    • 57,50 € voor de oppassers (45 € registratiekosten + 12,50 € Taxistop lidmaatschap)
    (verzekering inbegrepen)

    Lijsten met vraag en aanbod kunnen verkregen worden via de post tegen een meerprijs van € 15,00 (tien lijsten per jaar) deze lijsten kunnen telkens telefonisch aangevraagd worden.

  4. Wie kan oppasvrager zijn ?

    IEDEREEN! Vertrek je op vakantie, ben je een tijd afwezig door je werk of heb je een totaal andere reden om je huis onbewaakt te laten, je kan ten allen tijde beroep doen op onze oppassers. Je type woning is van geen belang: zowel een villa met zwembad als een knus appartement in het centrum van de stad, alles kan.

    Blijven je huisdieren thuis, licht duidelijk toe om welke dieren het gaat. De oppassers zijn vrij om een verblijf in je woning te aanvaarden of te weigeren naargelang hun mogelijkheid om voor deze dieren te zorgen.

  5. Wie kan oppasser zijn ?

    IEDEREEN ! Leeftijd en ervaring zijn niet relevant, belangrijker is het dat je voor de juiste redenen deelneemt aan de oppasdienst en met wederzijds respect.

    De ontdekking van nieuwe regio’s, verandering van horizon, het invullen van je vrije tijd, het goed gevoel dat je eraan overhoudt om iemand een dienst te bewijzen, enz. Oppassen kan je op je eentje, met je partner, vriend of vriendin of je gezin.

    Oppassers zijn doorgaans verantwoordelijke, nette mensen die om verschillende redenen oppasvakanties wensen uit te voeren. Naast gewone vakantie zien sommigen hierin een oplossing voor een tijdelijke, gratis verblijfplaats tijdens de verbouwing van hun huis. Anderen doen het dan weer om de sleur te doorbreken en nieuwe regio’s te verkennen.

  6. Welke bijzonderheden houdt de verzekering in ?
    • De verzekering geldt enkel als beide partijen de kennisgeving van afspraak, tijdig en ten laatste 14 dagen vóór aanvang van de oppasperiode, aan Taxistop doorgeeft. De verzekering houdt het volgende in:
    • Niet opzettelijk toegebrachte schade aan de woning en het meubilair
    • Kwetsuren door de oppasser opgelopen tijdens de oppasperiode
    • Een vervangverblijf wordt terugbetaald voor de oppassers bij noodgeval (brand, ernstige ziekte van de oppasvrager, sterfgeval enz.)

    Bij tussenkomst van de verzekering, ten gevolge van een euvel tijdens de oppasperiode, wordt een franchise van 233,43 euro toegepast. Deze wordt gedragen door de oppasser. Dit bedrag is gelinkt aan de indexering van de consumptieprijzen.

  7. Hoe registreren ? Ik heb internetverbinding : ik registreer online

    Inschrijven gebeurt via de site www.woningoppas.be. Eenmaal geregistreerd, ontvang je je dossiernummer en een paswoord per e-mail. Je krijgt de vraag om op de link te klikken om je inschrijving te vervolledigen. Vervolgens klik je in de blauwe menubalk, links op « betalen/hernieuwen » om je betaling te regelen, deze verschilt afhankelijk van je keuze oppasser/oppasvrager.

    Ik heb geen internetverbinding : ik registreer per post

    Indien je geen internettoegang hebt, kan je ons bellen op het nr. 070/222.292 en wij zenden je een inschrijvingformulier toe. Je kan ook rechtstreeks naar één van onze kantoren komen op volgende adressen:

    • Taxistop Gent (Sint-Pieters station)
      M.Hendrikaplein 65, 9000 Gent
      Van maandag tot vrijdag van 10:00u tot 18:00u

    • Taxistop Brussel (op enkele passen van de Naamsepoort)
      Rue Thérésienne/Thérésianenstraat, 7a/c 1000 Brussel
      Van maandag tot vrijdag van 10:00u tot 17u30

    • Taxistop Gembloux
      Rue Buisson Saint-Guibert 1, 5030 Gembloux
      Van maandag tot vrijdag van 9u30 tot 17u30

    Zodra je dossier aangemaakt is, ontvang je het dossiernummer dat erbij hoort.

    Als aangesloten lid krijg te toegang tot de online vraag en aanbiedingen lijst (of via een lijst per post tegen € 15,00/jaar) Vanaf dan kan je potentiële oppassers/oppasvragers contacteren voor een eerste kennismaking en een eventuele overeenkomst te sluiten.

    Wil je graag enkele oppasvakanties uitvoeren met één of meerdere mensen (familie of vrienden), één inschrijving volstaat, je moet wel aangeven met hoeveel personen jullie zijn.

  8. Welke dieren kan ik thuis laten tijdens de zorg van de woning ?

    Elk huisdier komt in aanmerking, wij raden sterk aan om goed te beschrijven welke dieren onder de zorg van de oppasser komt.

    • honden
    • katten
    • vogels
    • vissen
    • kleinvee

    Specifieer het aantal dieren en eventueel de grootte/ras van de honden. De beslissing of een om in te gaan op een vraag naar oppas hangt volledig van de oppasser af.

  9. Wat mag je van de oppasser verlangen ?

    De verantwoordelijkheid van de oppasser bestaat er voornamelijk in om, in het huis waarop hij past te verblijven en het een bewoond uitzicht te geven. Inhoudelijk kan dit betekenen dat de oppasser het huis net houdt en de planten en tuin onderhoudt. Daarenboven indien er huisdieren aanwezig zijn zal hij ze verzorgen en gezelschap houden.

    Het betreft hier geenszins een dienst voor manusjes van alles! De oppasser komt niet om uw zolder op te ruimen of uw muren te schilderen. Komen beide partijen toch overeen om enkele extra’s te doen die niet tot de taken van de oppasser behoort, wordt hier best een akkoord op papier gezet en door beide partijen ondertekend. In geen enkel geval mag de oppasser hiervoor een vergoeding vragen.

  10. Waar kunnen oppasvakanties plaatsvinden ?

    Overal in de Benelux. Om een goede overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser te krijgen, moeten beide partijen elkaar kunnen begrijpen, daarom staat in ieders profiel de gekende talen vermeld.

  11. Hoelang duurt een oppasvakantie ?

    Deze vraag is afhankelijk van de overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser. Er zijn geen regels hiervoor, naargelang van vraag en aanbod kunnen periodes variëren van een weekend tot meerdere weken.

  12. Wat is de geldigheidsduur van de inschrijving ?

    De inschrijving bij Woningoppas is geldig gedurende één jaar vanaf datum van inschrijving. Tijdens deze periode, kan je zo vaak je het wenst een oppasvakantie doen of op je huis laten passen. Rond de periode van inschrijvingsdatum wordt je uitgenodigd om je inschrijving te hernieuwen voor het volgende jaar.

  13. Mag ik mijn eigen huisdier meenemen op oppasvakantie ?

    Het kan inderdaad maar let wel! Sommige oppasvragers houden niet van vreemde huisdieren in hun huis voor verscheidene redenen waaronder het feit dat zij zelf geen huisdieren hebben en het huis daartoe dus niet aangepast is of omdat hun eigen honden/katten niet overeenkomen met andere huisdieren. Andere oppasvragers hebben hier helemaal geen probleem mee dat de oppasser zijn eigen huisdier meeneemt op voorwaarde dat het huis en de dieren de nodige zorg krijgen. Vraag steeds het akkoord van de oppasvrager.

  14. Ben ik zeker dat ik een oppasovereenkomst zal hebben ?

    Zaken zoals de ligging van de woning, de bereikbaarheid ervan, flexibiliteit van de oppasser wat betreft de data en duur van de oppasperiode bepalen voor een groot stuk hoe snel je een oppasser/oppasadres zal vinden. Taxistop kan in dit geval niet garanderen dat je een oppasvakantie of een oppasser zal vinden.

  15. Kunnen we in gezinsverband aan woningoppas doen ?

    Natuurlijk! Je kan het reeds toelichten in je aanbieding tijdens je inschrijving. Op deze wijze zullen enkel de oppasvragers die geen probleem hebben om een gezin te verwelkomen in hun huis, je contacteren. Sommige oppasvragers zullen met plezier oppassers met kinderen ontvangen, indien er huisdieren aanwezig zijn zullen deze veel aandacht krijgen van de kinderen, wat de oppasvakantie voor de kinderen én de dieren extra leuk maakt.

  16. Wordt een woningopasser betaald ?

    De oppasser wordt niet verloond, hij zorgt voor het huis, haalt de post binnen en geeft de planten water. Daarnaast verzorgt hij de dieren en houdt hen gezelschap in ruil voor kosteloos verblijf en gebruik van de nutsvoorzieningen, in het huis van de oppasvrager. De oppasser zorgt voor zijn eigen levensmiddelen, geen van beide partijen moet iets betalen aan de tegenpartij.

  17. Hoe contacteer je een oppasvrager/oppasser ?

    Van zodra wij je betaling ontvangen, krijg je via je online dossier op www.woningoppas.be toegang tot de lijsten met vraag en aanbod. Maar ook zonder registratie kan je de lijsten reeds inkijken, echter zonder toegang tot de contactgegevens van de aangesloten leden. De lijsten met vraag en aanbod worden zowel op het internet als per post (tegen portkosten t.b.v. € 15) aangeboden.

    Er dient rekening gehouden te worden met het feit dat sommige oppasvragers geen aanbieding wensen te plaatsen maar zelf op zoek gaan naar een oppasser.

  18. Welke betalingsopties heb ik ?

    Betalen kan door je kredietkaartgegevens op te geven via onze beveiligde site, betalingen per kredietkaart gebeuren niet in reële tijd, deze wordt pas de volgende werkdag uitgevoerd. Voor betalingen per overschrijving krijg je onze rekeningnummer te zien van zodra je deze optie aanklikt.

  19. Hoe kan ik mijn profiel wijzigen?

    Je logt in op je persoonlijke dossier, klikt op persoonsfiche, daarna op “mijn woning/ik wil oppassen” en/of ”periode” en wijzigt wat je wilt. Je bevestigt de wijziging door onderaan te klikken op ‘gegevens bijwerken’

  20. Ik heb me geregistreerd bij de woningoppasdienst maar ik heb geen login-gegevens of paswoord ontvangen.

    Binnen enkele minuten na je online registratie zou je je login gegevens en paswoord via een e-mail moeten ontvangen. Als je deze binnen het uur volgend op je registratie nog niet ontvangen hebt en je hebt je ongewenste mail (spam) ook gecontroleerd, kijk dan even na of je ons je correcte mailadres doorgegeven hebt. Stuur ons een mailtje en wij zenden je nogmaals je gegevens.

  21. Zijn alle aanbiedingen op de lijsten nog aktief ?

    Elke aanbieding die de oppasser/oppasvrager op de lijst geplaatst heeft, staat in principe nog open. Wij moeten echter erop vertrouwen dat zowel de oppasser als de oppasvrager ons op de hoogte brengt van een overeenkomst, zodat wij de aanbieding tijdig van de lijsten kunnen verwijderen.

  22. Is er ook vraag naar woningoppas voor langere periodes ?

    Ja, de periodes kunnen variëen van een weekend tot meerdere weken en soms zelfs enkele maanden. Door de band duurt een oppasperiode tussen één en drie weken, maar vraag naar oppas voor een periode van één tot twee maanden is niet uitzonderlijk.

  23. Ik heb nog nooit aan woningoppas gedaan. Is dit een nadeel voor mij?

    Zoals voor alles, is er ook een eerste keer dat je begint aan woningoppas. De meeste eigenaars/huurders zijn bereidt om onervaren oppassers een kans te geven. Vergeet niet, ook de oppasvragers hebben ooit een eerste ervaring achter de rug!

  24. Kunnen jullie een oppasvrager contacteren vooraleer ik mij registreer om te zien of zijn aanbieding nog open staat ?

    Jammer genoeg bieden we deze dienst niet aan. Dit vooral om mogelijke misverstanden te vermijden. Stel dat we een oppasvrager contacteren en hij bevestigt ons that zijn aanbieding nog open staat, tegen de tijd dat de vragende partij (de oppasser) zich registreert, kan er al een overeenkomst gesloten zijn met een andere oppasser.

  25. Hoe lang duurt het vooraleer ik contact kan opnemen betreffende een aanbieding ?

    Je registreren bij de woningoppasdienst is eenvoudig en snel. Eenmaal je gegevens volledig ingevuld zijn en wij je betaling kunnen registreren, kan je de contactgegevens van de andere partij (oppasser/oppasvrager) inkijken.

  26. Ik heb geen e-mailaccount is dat een probleem?

    Om je online te registreren heb je een e-mailaccount nodig om je profiel te aktiveren. Maar eenmaal je geregistreerd bent, kan je ervoor kiezen om telefonisch gecontacteerd te worden. Niettemin, indien je geen toegang tot internet hebt, kan je je registreren door ons telefonisch te contacteren voor een inschrijvingsformulier. Daarvoor verwijzen wij u graag naar punt 5 van deze FAQ om de voorwaarden te kennen.

  27. Hoe werkt de woningoppasdienst?

    Oppasvragers en oppasaanbieders registreren zich bij ons om een oppasser/oppasadres te vinden in onze database. Op deze wijze kan hun profiel door honderden andere leden bekeken worden via onze site. De leden kunnen onderling contact opnemen met elkaar indien geînteresseerd in een aanbieding, en dit kan via zowel telefonisch als via ons intern berichtendienst. Enkel geregistreerde woningoppasleden

 

footer
  Copyright © 2008 - 2018 Taxistop   •   Comments or suggestions oppas@taxistop.be  
Taxistop